Sifu Sat Chuen Hon
Se spune ca a gasi un maestru autentic este “mai greu decat a vedea un leopard al zapezilor”. Si chiar dupa ce l-ai gasit, daca nu esti pregatit, este posibil sa nu-ti arate, pentru ca de cele mai multe ori, maestrii ascund adevarul in plina lumina. Practica in fata ta, dar nu stii ce se intampla in interior, daca nu-ti explica. Si atunci, elevii imita doar forma exterioara, care nu este decat invelisul, cutia in care se gaseste comoara. Avand iluzia ca au invatat totul, elevii incep sa predea la randul lor si, astfel, apar “maestri” care ascund si mai bine adevarul, pentru ca in cazul lor, adevarul ramane secret inclusiv pentru ei insisi.
Ascunse in plina lumina sunt si punctele folosite in acupunctura. Traseele meridianelor si punctele lor sunt descrise in orice carte de acupunctura, le poate studia oricine, sunt expuse la vedere. Dar sunt atat de multe puncte, incat e greu sa decizi pe care sa le alegi, cum sa le combini si in ce ordine sa le intepi, daca nu cunosti principiile dupa care sa te ghidezi. Exista maestri care pot identifica la un pacient un singur punct care, daca este intepat intr-o anumita zi si la o anumita ora, ii poate rezolva probleme de sanatate.
Un astfel de maestru este Sifu Sat Hon.
Atunci cand Sifu Sat Hon era rezident in acupunctura, unul dintre profesorii lui din China preda “lectii de zi” si “lectii de noapte”. In timpul zilei, era angajat al facultatii si trebuia sa predea ca in carte. Seara, preda din experienta lui (de peste 40 de ani). Erau diferente foarte mari, uneori chiar de localizare a punctelor. Spunea: “Credeti ca nu stiu acupunctura clasica? O stiu si o predau in cadrul facultatii. Cine vrea sa stie din experienta mea, sa vina separat”. Pare de domeniul legendei, dar acel profesor putea efectiv sa „arunce” 12 ace care nimereau perfect in puncte, fara sa fie nevoie de masuratori in functie de reperele anatomice.
Sifu Sat Chuen Hon a avut peste 200 de profesori, incluzandu-i pe cei de arte martiale. Spre deosebire de occidentali, pentru care enumerarea scolilor pe care le-au urmat face parte din curriculum vitae, maestrii chinezi considera ca este lipsa de respect atunci cand ii intrebi de la cine au invatat. Este ca si cum ei ar gati pentru tine si daca “mancarea” pe care ti-o ofera este buna, acest lucru trebuie sa fie suficient. Daca ai intreba “Pe tine cine te-a invatat sa gatesti?” s-ar subintelege continuarea “in halul asta”, ceea ce ar fi o dovada clara ca nu le apreciezi mancarea.
Dintre toti profesorii pe care i-a avut, Sifu Koo Ham King (1902-1999) ramane maestrul lui de suflet. La varsta de 8 ani, baiatul Koo era foarte plapand si bolnavicios. De aceea, tatal lui a aranjat sa se ocupe de el un prieten de familie, care fusese guvernator si invatase Taiji la Curtea Imperiala. Timp de patru ani, profesorul lui l-a invatat o singura miscare din Taiji, pe care micul baiat o exersa inainte si inapoi, de la un capat la altul al plantatiei de orez. Dupa cei patru ani, sanatatea baiatului s-a restabilit complet si era plin de vigoare. De-abia atunci profesorul lui a inceput sa-l invete sistemul complet al Taijiquan-ului si Qigong-ului.
La varsta de 16 ani, Koo a devenit membru al unei societati revolutionare ce urmarea sa inlature dinastia Manchu. A fost prins si condamnat, urmand sa fie executat, cand miscarea revolutionara a invins, dinastia a fost inlaturata, iar el a fost eliberat de catre camarazii lui. Koo si-a continuat studiile in Japonia, urmand Facultatea de Drept, dupa care s-a intors in China si a lucrat ca judecator. Apoi, si-a dat seama ca adevarata revolutie trebuie sa se produca in interior.
Intreaga viata a maestrului Koo a fost plina de generozitatea sacrificiului de sine pentru a servi umanitatea. Trecand printr-o revolutie, printr-un razboi mondial si prin razboiul civil, maestrul Koo si-a continuat menirea in slujba umanitatii si la varste mai inaintate, prin transmiterea luminii din practica taoista a alchimiei interne, a Tajiquan-ului si Qigong-ului.
Sifu Sat Hon a inceput sa studieze cu maestrul Koo in anul 1976, in timp ce era student la Universitatea Princeton. La Facultate, invata psihologia, chineza clasica si dansul modern, iar cu maestrul Koo invata stiinta taoista a vietii. Modul de predare occidental, mental-teoretic, se completa foarte bine cu transmiterea de tip oriental, direct experimentala. Fiecare lectie cu maestrul Koo inspira elevilor o adanca recunostinta pentru faptul ca a purtat flacara cunoasterii peste razboi si tragedii personale, aducand o practica straveche, de pe taramuri indepartate, pentru a o scoate la lumina.
“Sifu” este pronuntia in cantoneza a termenului “Shifu” din mandarina si inseamna “tata (fu) care este profesor (shi)”. Elevii sunt “tongxue” (cei care invata impreuna). Profesorul si elevii sunt impreuna pe aceeasi cale si cu totii invata: elevii dintr-o directie (de la profesor) si profesorul din cealalta directie (de la elevi). Pentru profesor este chiar mai greu, pentru ca are de invatat simultan de la toti elevii. Notiunea de profesor-tata nu se regaseste in alte traditii. De exemplu, in Japonia, “Sensei” inseamna “cel nascut inainte”, intelegandu-se ca are mai multa intelepciune.
Relatia dintre profesorul-tata si elevul-fiu este cu totul speciala, fiind asemanatoare cu doua pliculete de ceai, unul cu iasomie si celalalt cu ceai verde, amandoua infuzate in aceeasi cana. Fiecare se impregneaza cu aroma celuilalt. Viata maestrului Koo era complet deschisa in fata studentilor sai. La fel, Sifu Sat avea o sinceritate totala in fata maestrului sau. Aceasta pura onestitate intre doi oameni permite sa se produca magia transmiterii lui Tao.
Predarea in cadrul organizat al cursurilor se continua cu un alt fel de predare, mai putin formala, in timpul micului dejun sau al ceaiului pe care cei doi il serveau impreuna, sau in timpul plimbarilor sub copacii de cires infloriti. Timp de 15 ani, legatura a fost atat de stransa si intalnirile atat de dese, incat era aproape ca si cum ar fi locuit impreuna, tatal cu fiul. Fara predarea din afara cursurilor, invatatura ar fi fost mult mai seaca si incompleta.
Sifu Sat Hon a infiintat in anul 1981 Centrul Dantao (“Calea Transformarii”) din New York. In cadrul scolii sale, el continua linia celor doua pliculete de ceai in relatia cu studentii sai. Am avut de multe ori privilegiul sa fiu invitata la dim sum (specialitati chinezesti) sau chow fun (taitei plati, din orez, specific cantonezi) sau la “qing bo long” gatit de Sifu insusi. Nu numai informatiile pe care le-am aflat cu acele ocazii erau importante, dar mai ales observarea modului in care Sifu traieste clipa de clipa. Am invatat mult si din postura de pacienta de la dansul.
Pot spune cu tarie ca viata mea s-a schimbat complet datorita invataturilor transmise de Sifu Sat Hon. Asa ca mi-am propus ca transmiterea sa continue si in cadrul Clinicii de Terapie “Loving Life”.